Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portów
Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Od pewnego czasu port w Gdańsku notuje rekordy jeśli chodzi o przeładunki, a zmiany te zaskakują wszystkich. Gdy w ubiegłym wieku rozpoczęto przy nim pierwsze prace, to nikt nawet nie myślał o czymś takim. W końcówce minionego wieku zainicjowano ideę otworzenia na terenie Gdańska prawdziwego terminala kontenerowego, gdyż już wtedy zauważono ogromny potencjał w morskim transporcie. Do realizacji tego projektu wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno samym projektem jak również kompleksową budową. W 2007 roku w czerwcu została obsłużona pierwsza jednostka, i od wtedy tak naprawdę zaczął się bardzo szybki rozwój portu. Jednym z kluczowych etapów na drodze jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania statków które przypływają z Azji. Przez to port DCT już w roku 2010 uzyskał wzrost o 180 procent, dzięki temu się stając jednym z najszybciej rosnących się portów na całym świecie. Wzrost ten nie skończył się wcale, i następne lata również zakończyły się sporym sukcesem.

Następny z milowych kroków był w roku 2011, gdy do portu zaczęły przypływać największe jednostki mogące przewozić ponad 15 tysięcy TEU. Dzięki temu wstąpił on do ekskluzywnego grona głębokowodnych portów w Europie, co otwierało wiele nowych możliwości, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego świetną lokalizację. Port Gdański położony jest w tak korzystnym miejscu, że może obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią, i w stu procentach korzysta z takiej możliwości, obsługując coraz większą ilość towarów które są transportowane przez Bałtyk. Ostatnie dwa lata to jeszcze większe wzrosty, co już na dzień dzisiejszy pozwala na konkurowanie z większością portów w tym regionie, to znaczy Hamburgiem i Rotterdamem. Jak przekonuje w wywiadach wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, aby jeszcze bardziej wzmocnić pozycję, i aby tego dokonać są planowane następne ważne projekty. Tak więc dzięki temu ruszyła budowa jeszcze jednego terminala kontenerowego, którzy znacznie ma zwiększyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsługiwanie dużo większej liczby jednostek.