Symboliczne otwarcie współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Inauguracja w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Najistotniejszym sposobem przewozu różnych ładunków między Chinami a Europą są ogromne jednostki kontenerowe, które jednorazowo mogą zmieścić na pokładzie blisko dwadzieścia tysięcy TEU. Fracht morski posiada liczne zalety, jest naprawdę tani i bezpieczny, a odpowiednie wyposażenie portów daje naprawdę duże możliwości obsługi towarów. Jednak jego podstawowym minusem jest czas podróży, gdyż przeważnie na przepłynięcie trasy między danymi portami jest potrzebne kilka tygodni. Z tego też powodu firmy spedycyjne szukają rozmaitych metod na zwiększenie szybkości przewozu ładunków, między innymi używając do tego kolei. Jak pokazuje praktyka, transport kontenerów przygotowanymi w odpowiedni sposób pociągami ma duże zalety, jakie przyczyniają się do zwiększenia jego popularności. W pierwszej kolejności duże znaczenie ma czas, w wielu przypadkach odbiorcy nie będą mogli tak długo oczekiwać na zamówione towary, więc wybierali znacznie droższe przesyłki samolotowe. Obecnie podróż kolejowego składu z Chin do Europy będzie trwała co najwyżej piętnaście dni, a równocześnie będzie o tańsza o jedną trzecią od samolotu.

Pierwsze połączenia bezpośrednie między Polską a Chinami uruchomione zostały już przed trzema laty, jednostki transportowały kontenery do Łodzi, a potem wracały bez ładunku. W bieżącym roku w czerwcu zrobiony został kolejny istotny krok w handlowej wymianie pomiędzy Europą a Chinami, a mianowicie symbolicznej formie został otwarty współczesny Jedwabny Szlak. Symbol ten stanowił towarowy skład który jechał z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w 22 kontenerach elektronikę użytkową i samochodowe części. Symboliczne otwarcie współczesnego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.
Pociąg ruszył z początkowej stacji 8 czerwca zeszłego roku i po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów i niecałych dwóch tygodniach podróżowania pojawił się w Warszawie. Wszystko przemawia za tym, że ta trasa może być często wybierana przez odbiorców, ze względu na szybkość transportu i dość niskie koszty. Dodatkowo nasze firmy starają się bardzo, żeby składy nie wracały puste jak jeszcze niedawno, lecz załadowane naszymi produktami spożywczymi, na przykład sokami, owocami czy też różnego rodzaju słodyczami. Dzięki temu ogólne koszty transportu mogą się znacznie zmniejszyć, a to da z kolei jeszcze więcej konkurencyjności pociągom.