Transport kontenery w specjalności transport morski sprawny i sprawdzony transport kontenera przy pomocy pojemnikowców a także wyspecjalizowanych terminali kontenerowych potrzebuje od samych kontenerów oznaczonych parametrów. Przez lata ich użytkowania ustalił się globalny wzorzec i użytkowani certyfikowania, najwybitniej popularnych wielkości, sposobów sztauowania, naprawy, konserwacji, itd. To właśnie optymalizacja usług kontener transport.
W kwestii manewrowania, nowoczesne kontenery buduje się, żeby realizowały następujące żądania (przykład).
W transporcie morskim kontener powinien być zbudowany w taki sposób, ażeby możliwe było przenoszenie jego bez jakichkolwiek trwałych deformacji w trakcie:
a) podnoszenia, pełnego czy pustego, za górne zaczepy narożne, poziomo, z pomocą wyciągarki, umocowanego z pomocą haków, zaczepów bądź klamr.
b) podnoszenia, pełnego bądź pustego, za dolne zaczepy narożne z zastosowaniem lin terminalowych pod dowolnym kątem pomiędzy pionem a także katem 45º w stosunku do poziomu.
c) unoszenie pełnego bądź pustego wózkiem sztaplarką za kieszenie tegoż wózka.
Kontener ma mieć szansa bezpiecznego transportowania. Ma być wykonany tak, aby nadawał się do przemieszczania w następujący sposób:
a) Drogą morską: w prowadnicach na statku w ustawieniu piętrowym – do ściśle określonej liczby poziomów, przy zabezpieczeniu poziomymi oraz pionowymi zawiesiami mocującymi.
b) Transportem drogowym: na platformie lub podwoziu (naczepie) szkieletowym, przy zabezpieczeniu klamrami
c) Koleją: na platformie kolejowej bądź specjalnymi wagonami kontenerowymi przy zabezpieczeniu twistlokami.
Ponadto kontenery (kontener transport) mają odpowiadać ściśle obowiązującym standardom w zakresie użycia pożądanych materiałów do ich budowy, określonych wymiarów wewnętrznych jak również zewnętrznych. Określonego reżimu konstrukcji, odporności na warunki atmosferyczne w tym temperaturę wytrzymałości na wstrząsy zapewnia optymalny transport kontenera.
Kontener normalnie zbudowany bywa z ram stalowych napełnionych po bokach blachą stalowa karbowaną poziomo. W przedniej płaszczyźnie kontener zabezpieczony bywa dwuskrzydłowymi drzwiami z blachy stalowej karbowanej pionowo, w tylnej części jednak blachą stalową karbowaną pionowo jak również dachem ze stali tłoczonej, przy czym całość wzmocniona może być kostkami narożnymi. Wszystkie spoiny obszarów zewnętrznych, włączając w to ramę bazową łączone są szwem ciągłym z użyciem CO2.
Wewnętrzna podłoga kontenera może być raz za razem drewniana, skonstruowana z płyt sklejkowych kładzionych podłużnie na profilach poprzecznych pomiędzy szyną środkową podłogi, natomiast kątownikami metalowymi.
Płyty podłogowe są dokładnie przymocowane do każdego z profili poprzecznych przy użyciu wkrętów samomocujących, niemniej jednak powierzchnie wszelkich łączeń, jak również brzegi płyt podłogowych zabezpieczone są substancją uszczelniającą.
Należy pamiętać, iż wspomniane wyżej parametry dotyczą normalnych gabarytowo i konstrukcyjnie typów kontenerów (najpopularniejsze to 40 i 20-stopowe) w ramach usług transport kontenera lub kontener transport. W relacji od konieczności i zastosowań czynniki te mogą poddawać się zmianie, lecz stale są one ograniczane przez stosowane na globie bezpieczeństwa transportu morskiego ( transport kontenery ).