Transport kontenerowy najogromniejszy spośród zwiedzających dziś porty Wybrzeża kontenerowców to powstały w 2006 roku Emma Maersk, mierzący rzędu 400 metrów długości a także mogący wziąć na swój pokład jednorazowo 15 500 TEU (czyli kontenerów 20-stopowych).
Albowiem cieśniny duńskie gigantycznie dławią w transporcie morskim wielkość jednostek wpływających na Bałtyk (dotyczy to główne zanurzenia) nie należy się spodziewać, że przez cały czas powstające większe jednostki będą cumowały w krajowych portach morskich, by zagwarantować optymalny kontener – transport.
Dziś (03.2013) najogromniejsze z pływających po morzach statków proponujących transport kontenera może być należący do CMA CGM Marco Polo. Mierzy on mniej, bowiem 396 metrów, aczkolwiek zdoła zabrać na pokład ponad 16 tys. TEU!
To nie kres o non stop większą masę przewozową w gospodarce morskiej. Już planowane są statki mogące zabrać na pokład 18 000 TEU! Skąd taki popularność dużych jednostek? Odpowiedzią może być rzecz jasna ekonomia. We bieżącym świecie, gdzie rynek transportu morskiego, w szczególności kontenerowego bywa silnie uporządkowany, a główne ciągi logistyczne ustalone najlepszą bronią w drodze do uzyskania przewagi konkurencyjnej może być zdolność do przewiezienia kiedy największej liczby kontenerów w kiedy najkrótszym czasie.
Gdyż nie da się już osiągnąć mnóstwo większej szybkości na pokonywanych systematycznie trasach bez gigantycznego wzrostu kosztów transportu kontenerów (paliwa) rynek podążył w inną stronę, tj. buduje się non stop większe jednostki oceaniczne, jakie docierają do wszystkich portów mogących tak olbrzymie kontenerowce przyjąć oraz zapewnić ekonomiczny transport kontenera.
Porty te stają się portami węzłowymi (hubami) dla mniejszych destynacji. Z tychże hubów kontenery przewożone są przy pomocy mniejszych kontenerowców (feederów) do pozostałych portów. Bez wątpienia z punktu widzenia ekonomii oraz usług kontener transport należyte może być, żeby spore kontenerowce chciały wpływać kiedy najgłębiej oraz docierać bezpośrednio do nich bez konieczności przeładunku na feedery ( transport morski ).
W takim razie tak wilki sukces połączenia Emma Maersk do terminalu DCT w Gdańsku a także znaczne w ostatnich latach zwiększenie pojemności kontenerowców np. formy MSC zawijających do Gdyni.
Jakie są ograniczenia w wielkości współczesnych statków? Pomijając kwestie czysto technologiczne, najwęższymi gardłami są tu cieśniny a także kanały znajdujące się na głównych morskich szlakach handlowych.
Najniezwyklej znanym terminem z owego zakresu pojęć bywa „Panamax”. Tym terminem określa się statki o maksymalnych wymiarach gabarytowych, gwarantujących żeglugę przez Kanał Panamski.
Parametry które taka jednostka musi pełniły, to: maksymalnie 294,1 m długości, 32,3 m szerokości, 12,0 m zanurzenia a także 57,9 m wysokości od linii wodnej do najwyżej położonego punktu statku.
Wyznacza się zarówno różne charakterystyki: Suezmax – czyli statki mogące przekraczać kanał Suezki, Balticmax- – największe jednostki mogące wejść na Bałtyk czy np. nabierający coraz to większego znaczenia Malaccamax, tj. statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych pozwalających żeglugę przez Cieśninę Malakka.
Owe bariery określają ruchy rozrostu specjalizacji gospodarki morskiej, a też usług kontener transport a także transport kontenera ( transport kontenerowy ).