Kolejne rekordy na niedawno rozbudowanym Kanale Sueskim

Kolejne rekordy na niedawno rozbudowanym Kanale Sueskim

Kolejne rekordy na niedawno rozbudowanym Kanale SueskimMorski transport zalicza się do najtańszych, lecz i tak ogromną rolę odgrywa w nim trasa, którą trzeba pokonać. Obecnie zdecydowana większość zagranicznego handlu odbywa się między dalekim wschodem a Ameryką i Europą, a bardzo istotną rolę w tym wszystkim zaczął odrywać Kanał Sueski, który łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Może on obecnie zaproponować najszybsze połączenie między Azją i Europą, przez to, że nie ma konieczności opływania afrykańskiego kontynentu redukuje przeciętną podróż o dwa tygodnie. Już na dzień dzisiejszy wodami tego kanału płynie blisko pięćdziesiąt kontenerowców dziennie, co daje kilka procent w światowym transporcie morskim. Zarządzający kanałem, to znaczy rząd Egiptu ma w planach, że za następne dziesięć lat ta ilość zwiększy się dwukrotnie, a co za tym idzie znacznemu powiększeniu ulegnie procentowy udział tej trasy w międzynarodowej spedycji. Analogiczne założenia dotyczą przyszłych zysków, jakie powinno dać działanie kanału. Rząd Egiptu mówi mówią nawet o 13 miliardach dolarów, w takie wyliczenia jednak nie bardzo chce wierzyć część ekonomistów.

Tak przyszłościowe plany biorą się z otwarcia nowej nitki kanału, co miało miejsce w połowie sierpnia. Nowa nitka powstała przy dotychczasowym kanale, dzięki czemu jest obecnie możliwy ruch dwustronny, bez niepotrzebnego czekania na wolne miejsce. Jego długość to około 35 kilometrów, a powstał w szybkim tempie, bo raptem przez dok. Na początku zakładano jego budowę na trzy razy więcej, jednak kilkadziesiąt ludzi, którzy robili przy jego budowie znacząco przyspieszyło inwestycję. Na dzień dzisiejszy droga kanałem będzie trwała jedenaście godzin, więc jest to znacznie lepiej niż przed otwarciem nowej nitki. Kanał już dzisiaj zaczyna bić coraz to nowe rekordy, jeśli chodzi o ilość obsługiwanych jednostek. Dziewiątego września przepłynęło nim 70 jednostek o całkowitej nośności 4 mln ton, co na dzień dzisiejszy jest wyśrubowanym rekordem. Rekordy zwiększają się również jeśli chodzi o wielkość samych jednostek, zarówno od południa jak i od północy na razie największymi jednostkami są kontenerowce o wyporności 200 tysięcy ton.