Rosnąca rola transportu kolejowego kontenerów

Rosnąca rola transportu kolejowego kontenerów

Transport typowych kontenerów przy pomocy wielkich statków odbywa się pomiędzy grupą największych portów, ale oprócz tego najczęściej każdy taki kontener musi jeszcze zostać dostarczone do zamawiającego. A ten może być oddalony od docelowego portu nawet o kilka tysięcy kilometrów, dlatego też niezbędne jest również zaplanowanie trasy na lądzie. Do niedawna jeszcze było to wykonywane przeważnie przy pomocy tirów, które dojeżdżały wprost do portu i odbierały z niego ładunek, ale obecnie coraz większe znaczenie zaczyna mieć transport koleją. Bez wątpienia bardzo duży wpływ na taką sytuację mają coraz to nowe projekty Grupy PKP CARGO, dzięki którym kolejowy transport zyskuje coraz większą konkurencyjność. Rosnąca rola transportu kolejowego kontenerówOd września aktualnego roku powiększyła się ilość stałych kontenerowych połączeń między stolicą i portami morskimi, i na dzień dzisiejszy realizowane to jest cztery dni w tygodniu. Wszystkie te połączenia wykonywane są według ustalonego rozkładu, transporty kolejowe jadą bez patrzenia na ilość kontenerów na wagonach, a jednorazowo zabierają ich prawie sto.

Tego typu rozwiązanie jest bardzo cenione przez spedytorów, bo daje regularność i powtarzalność, co podczas długofalowego planowania jest ogromnie ważne. Dzisiaj PKP CARGO obsługuje trzy trasy w różne rejony kraju, poza Warszawą kontenery rozwożone są do Gliwic i Poznania. Jeżeli chodzi o te właśnie porty to realizowane to jest nadal trzy dni w tygodniu, w terminach dopasowanych do okresu przybywania statków, tak żeby jak najbardziej ograniczyć zbyt długie oczekiwanie na rozładunek albo załadunek. Jednak grupa PKP CARGO nie zamierza poprzestać jedynie na rozszerzeniu połączeń, lecz regularnie rozszerza swoją ofertę. Między innymi zwiększającą się liczbę zleceń zaczął obejmować system „port to door”. W praktyce będzie on oznaczał całościową usługę zabrania kontenera ze statku i dowiezienia go do klienta we wcześniej umówionym terminie. Z reguły realizuje się to w taki sposób, że kontenery zabierane są z portu i transportowane pociągami do jednego z dużych miast, a następnie już na lokalnych terminalach przeładowywane na naczepy tirów i przewożone w docelowe miejsce.