Spore zainteresowanie zakupem singapurskiego armatora NOL

Spore zainteresowanie zakupem singapurskiego armatora NOL

Kryzys, jaki obecnie panuje na rynku morskiego transportu widoczny jest w wielu obszarach. W pierwszej kolejności się do znacznych obniżek stawek, przez co rentowność wielu połączeń stała się mocno dyskusyjna. Dodatkowo spowodował, że zastopowanych zostało wiele rozpoczętych inwestycji, w tym jeden z większych zakupów na rynku morskich armatorów. Transakcja ta dotyczyła zakupu firmy z Singapuru zwanej Neptune Orient Lines, która jest obecnie wystawiona na sprzedaż przez jej obecnego właściciela. Ten singapurski armator zaczął działanie w roku 1968 i przez ten czas zdobył pozycję największej linii kontenerowej w Azji południowo-wschodniej. To właśnie dzięki działalności tej linii międzynarodową pozycję zdobył też Singapur. Dzięki odpowiednim inwestycjom port ten zdobył status globalnego centrum przeładunków, i obecnie jest bardzo ważnym portem tamtego rejonu. Ale ostatnie kilka lat to duże obniżenie rentowności, w tym ciężkim okresie firma NOL zanotowała blisko 1,2 miliarda strat.

 Spore zainteresowanie zakupem singapurskiego armatora NOL
Spore zainteresowanie zakupem armatora z Singapuru NOL

Firmą NOL od pewnego czasu bardzo mocno jest zainteresowane duże konsorcjum z Francji CMA CGM. Przy pomocy tego zakupu Francuzi chcieliby umocnić trzecią pozycję na światowym rynku kontenerowym i mieć większe możliwości konkurowania z Maerskiem i Mediterranean Shipping. Na dzień dzisiejszy ich udziały to niecałe 9 procent, zakupienie NOL dałoby następne trzy procenty. CMA CGM złożyło już swoją ofertę zakupu, ale jak twierdzą specjaliści liczyć raczej nie można na szybkie zamknięcie sprawy. NOL zostało wycenione na prawie dwa miliardy dolarów, lecz kryzys, który obecnie panuje na rynku nie sprzyja specjalnie inwestycjom w takim wymiarze, a z przecież obecni właściciele nie bardzo się będą chcieli pozbyć firmy za małą kwotę. Póki co przedstawiciele obu firm nie chcieli komentować tych wiadomości, ale zainteresowani wiedzą, że negocjacje prowadzone są cały czas i są już mocno zaawansowane. W grze znajduje się jeszcze Moeller-Maersk, który też zaczął prowadzić rozmowy z udziałowcami sprzedawanego armatora, lecz na razie wszystko wygląda na to, że Francuzi są bliżej sfinalizowania transakcji.