Pierwsza dostawa płynnego gazu od firmy Quatargas

Grudzień zeszłego roku dla wielu osób będzie pierwszym dużym krokiem aby uzyskać niezależności energetycznej. Do obecnego czasu gospodarka naszego kraju w głównej mierze była oparta na dostawach surowców z sąsiedniej Rosji, jednak poczynione starania w celu zróżnicowania dostawców stały się wstępem do współpracy z firmą Qatargas. I to właśnie gaz tej firmy przypłynął w pierwszej połowie grudnia do otwieranego właśnie terminala gazowego w Świnoujściu, rozpoczynając nową erę w zabezpieczeniu energetycznym Polski. Dostawa ta została zakontraktowana na 210 tys metrów sześciennych surowca i głównym jej przeznaczeniem ochłodzenie i pomoc w rozruchu instalacji w terminalu. Druga tak jak przewiduje harmonogram odbędzie się w lutym przyszłego roku, a cały kontrakt podpisany został na dwadzieścia lat i obejmować ma około miliona ton gazu w ciągu roku. Nowo otwarty terminal jest siedemnastym miejscem tego typu, do jakiego firma z Kataru sprzedaje swój surowiec. Prezes firmy Quatargas wyraża duże zadowolenie z nawiązania tego kontraktu, uważając to za wstęp do rozszerzenia działalności spółki na inne kraje ze Środkowej Europy.
Także władze firm z naszego kraju uważają to wydarzenie za doskonały kierunek na rozwój, ponieważ właśnie wybudowany terminal z dobrze rozwiniętymi międzynarodowymi połączeniami otwiera Polsce drzwi do sąsiednich krajów. Ważne jest także to, że terminal jest ważnym elementem w utrzymaniu energetycznej niezależności kraju, zapewniając przede wszystkim bezpieczeństwo, a jednocześnie dając możliwość zyskownej współpracy z resztą sąsiadów. Możliwości rozładunkowe terminala w Świnoujściu są niezwykle duże, został on zaprojektowany do obsługi blisko pięciu miliardów ton gazu w skali roku. Na cały kompleks składa się trzykilometrowej długości falochron, nabrzeże gdzie obsługuje się statki a także dwa pojemne zbiorniki gazu. Dochodzą do tego wszystkiego instalacje i prawie stukilometrowy rurociąg, dzięki czemu całość jest największym tego typu obiektem w naszej części Europy. Obecnie nowy terminal jest w fazie rozruchu, do czego właśnie są potrzebne zakontraktowane dostawy, ale w niedługim okresie czasu osiągnie on pełną możliwość przeładunkową.
.