Rozwiązania i metody wykorzystywane przy transporcie niebezpiecznych materiałów

Rozwiązania i metody wykorzystywane przy transporcie niebezpiecznych materiałów

Przewóz niebezpiecznych substancji i ładunków jest obwarowany dość precyzyjnymi regulacjami. W przypadku wielu z nich bezwzględnie trzeba stosować skuteczne środki ochrony i zabezpieczenia, mające zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa i jednostce, która dokonuje transportu i ludziom, jacy będą na niej pracować. Jednak mogą się pojawić przypadki, czy to efekcie rażących zaniedbań, czy po prostu przypadkowych zbiegów okoliczności, że na statku znajdą się nieodpowiednio oznakowane towary, mogące stanowić zagrożenie dla nieświadomej załogi. Sytuacje tego typu będą się wiązać z ryzykiem, bo w przypadku ewentualnego wypadku na oceanie akcje ratunkowe są niezwykle kosztowne i skomplikowane. Dlatego też w trosce o zabezpieczenie w możliwie najlepszy sposób kontenerowców przed takimi zagrożeniem dwóch czołowych armatorów podjęło współpracę w obszarze powiększenia poziomu bezpieczeństwa transportu niebezpiecznych ładunków. Ci armatorzy to Hapag-Lloyd i Maersk Line, a ich wspólnym projektem jest specjalistyczny system do monitorowania transportowanych produktów i wykrywanie potencjalnych zagrożeń.

Rozwiązania i metody wykorzystywane przy transporcie niebezpiecznych materiałów
Nowoczesne metody wykorzystywane przy transporcie niebezpiecznych materiałów

System ten ma monitorować na bieżąco towary poszukując ewentualnego zagrożenia. System cały czas się rozbudowuje, w chwili obecnej zawiera już ponad 6 tysięcy związków, a cały czas kolejne są uzupełniane. Przez to wyśledzenie nieodpowiednio oznakowanych ładunków jest znacznie łatwiejsze, podobnie jak identyfikowanie związków które mogą stanowić zagrożeni dla załogi i statku. Ten zaawansowany system firmy Hapag-Lloyd rozwijany jest od roku 2011, a oparty jest na pięciu dekadach pracy przy klasyfikacji niebezpiecznych materiałów. Z tej ogromnej wiedzy korzystają nie tylko sami pracownicy firmy, ale często nowe pomysły są wykorzystywane przez całą branżę. W ogromnym stopniu poprawia to poziom bezpieczeństwa na statkach, szczególnie że inni armatorzy także są zainteresowani stosowanymi zabezpieczeniami. A o tym, jakie to ma znaczenie najlepiej może świadczyć ilość nieprawidłowo oznakowanych towarów o niebezpiecznym charakterze, których w poprzednim roku znaleziono około dwóch i pół tysiąca.