Największy kontenerowiec w dziejach portu Gdynia.

Największy kontenerowiec w dziejach portu Gdynia.

W piątek rano do nabrzeża BCT zacumował MSC Charleston – największy kontenerowiec w przeszłości gdyńskiego portu. Tyczący ponad 320 metrów statek jest zarazem najdłuższym statkiem jaki do do chwili obecnej obsługiwano w Gdyni.

MSC Charleston ukończony został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność niespełna 8100 TEU (jednostka ekwiwalentna pojemności kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, uprzedni rekordzista, zarówno obsługiwany w BCT, MSC Krystal miał kubaturę 5 762 TEU. Zarazem, statek o długości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z najogromniejszych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i zostanie w porcie przez mniej więcej dobę. W tym czasie przemieszczonych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek wyruszy w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.

Wizyta tak kolosalnego kontenerowca to dodatkowy dowód na to, że mimo wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni kontenerowców dalekomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes BCT Gdynia. Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Przewidywane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia przebudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługę statków o kubaturze do 12-13 tys. TEU – czyli takich, jakie wyznaczają trzon dzisiejszej flotylli kontenerowców pełnomorskich.

BCT Gdynia z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest nie jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wymiarów terminalem kontenerowym w naszym kraju. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Najlepszy wynik w obsłudze kontenerów zanotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a możliwa wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia teraz 300 pracowników i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Przedsiębiorstwo jest w wyśmienitej formie finansowej, jest też znaczącym i docenianym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT wyznacza korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje zdecydowaną większą część ładunków skonteneryzowanych w stosunkach morskich w Polsce.

zródło BCT