Najnowsze plany na port kontenerowy
Pomimo tego że aktualnie na rynkach światowych pojawił się spory kryzys wiążący się z przewozem kontenerów, to kolejne polskie porty dość poważnie rozważają inwestycje w takim kierunku. Jako wzór do naśladowania jest tutaj port DTC w Gdańsku, jaki pomimo dużego kryzysu znacznie powiększył w minionym roku całkowity tonaż obsłużonej drobnicy, i planuje kolejne inwestycje na duże sumy aby poprawić obsługę. Ostatnio zaczęły krążyć pogłoski, że na wybudowanie portu kontenerowego bardzo dużą ochotę ma Świnoujście. Być może może to być pójście za ciosem, bo przecież kończona tam jest ogromna inwestycja obejmująca terminal gazu, tak czy inaczej już w październiku poprzedniego roku zaczęto poszukiwania partnera, który by chciał poczynić inwestycje w wystawienie wszystkiego i później zaczął zarządzać uruchomionym terminalem. W chwili obecnej są to tylko pierwsze plany, osoby z zarządu portu póki co nic nie komentują w tej sprawie. Jednak poczynione już działania, to znaczy rozpoczęcie poszukiwań inwestora świadczą wyraźnie o tym, że do tego projektu w samym Świnoujściu podchodzi się naprawdę poważnie.Dużo wskazuje na to, że nowy terminal będzie zlokalizowany po wschodniej stronie falochronu. Aktualnie znajduje się tam plaża, lecz jeśli projekt wystartuje to trzeba ją będzie wyłączyć z turystyki. Tak jak było już wspominane, zarząd portu na razie odmawia jakichkolwiek komentarzy o tym wszystkim, jednak w ZMPSiS od dwóch lat już realizowane są prace związane z planem budowy. Według miejscowych źródeł głównym inwestorem będzie koreańska lub chińska firma, a całość szacowana jest na ponad dwa miliardy złotych. Lecz aby dało się w ogóle ruszyć z pracami, konieczne będzie uzyskanie zgody Rady Miasta, ale również wykonanie planu zagospodarowania przestrzennego dla wybranego terenu. Jeśli nie będzie z tym problemów i projekt zostanie zaakceptowany, to po zbudowaniu wszystkiego w planach będzie obsługa do miliona kontenerów w ciągu roku, co daje około 800 ciężarówek w ciągu dnia. A samo Świnoujście będzie mogło wtedy dołączyć do coraz liczniejszego grona krajowych portów, jakie mają możliwość obsługiwania kontenerów.